Ułatwienia dostępu

Logo Unicef i Łódź

SI – integracja sensoryczna

admin

admin

Jeśli Twoje dziecko:

– jest nadmiernie ruchliwe, nadpobudliwe, impulsywne

– w szkole łatwo się rozprasza i ma trudności ze skupieniem uwagi

– bywa agresywne

– na placu zabaw wydaje się wolniejsze i słabsze od rówieśników

– nie lubi czesania, mycia, obcinania włosów, paznokci

– drapie, szczypie, gryzie, uderza siebie lub innych

– wydaje się niezdarne (często upada, potyka się)

– ma trudności z pisaniem i czytaniem

To może oznaczać, że ma zaburzenia integracji sensorycznej.

_____________________________________________________________

To złożona dysfunkcja układu nerwowego, zaburzająca rozwój dzieci i dorosłych. Osoby z Zaburzeniami Przetwarzania Sensorycznego nieprawidłowo interpretują odbierane codziennie informacje sensoryczne, takie jak dotyk, dźwięk, czy ruch. Jedni mogą czuć się nadmiernie bombardowani ilością bodźców, inni poszukiwać intensywnych doznań sensorycznych, a jeszcze inni mogą prezentować odmienne symptomy.

„Przetwarzanie sensoryczne” (integracja sensoryczna) to skomplikowany proces, w którym układ nerwowy odbiera informacje ze wszystkich zmysłów (dotyk; układ przedsionkowy odbierający ruch; czucie ciała czyli propiocepcja, węch, smak, wzrok i słuch), następnie organizuje je i interpretuje tak , aby mogły być wykorzystane w celowym i efektywnym działaniu.

U większości osób proces ten przebiega automatycznie. Słysząc rozmowę lub śpiew ptaka nasz mózg interpretuje te dźwięki jako mowę lub odgłosy zwierząt. W efekcie reagujemy na nie w odpowiedni sposób.

U osób, które mają Zaburzenia Przetwarzania Sensorycznego proces ten przebiega inaczej. SPD zaburza sposób, w jaki mózg tych osób interpretuje odbierane informacje, jak również ich reakcje na nie; emocjonalne, ruchowe, koncentrację i inne.

Wyróżnia się kilka rodzajów Zaburzeń Przetwarzania Sensorycznego. Każdy z nich możę powodować różnorodne, złożone zachowania.

Polecane Artykuły

PolishUkrainian