Jeśli Twoje dziecko:
– jest nadmiernie ruchliwe, nadpobudliwe, impulsywne
– w szkole łatwo się rozprasza i ma trudności ze skupieniem uwagi
– bywa agresywne
– na placu zabaw wydaje się wolniejsze i słabsze od rówieśników
– nie lubi czesania, mycia, obcinania włosów, paznokci
– drapie, szczypie, gryzie, uderza siebie lub innych
– wydaje się niezdarne (często upada, potyka się)
– ma trudności z pisaniem i czytaniem
To może oznaczać, że ma zaburzenia integracji sensorycznej.
_____________________________________________________________
To złożona dysfunkcja układu nerwowego, zaburzająca rozwój dzieci i dorosłych. Osoby z Zaburzeniami Przetwarzania Sensorycznego nieprawidłowo interpretują odbierane codziennie informacje sensoryczne, takie jak dotyk, dźwięk, czy ruch. Jedni mogą czuć się nadmiernie bombardowani ilością bodźców, inni poszukiwać intensywnych doznań sensorycznych, a jeszcze inni mogą prezentować odmienne symptomy.
Przetwarzanie sensoryczne (integracja sensoryczna) to skomplikowany proces, w którym układ nerwowy odbiera informacje ze wszystkich zmysłów (dotyk; układ przedsionkowy odbierający ruch; czucie ciała czyli propiocepcja, węch, smak, wzrok i słuch), następnie organizuje je i interpretuje tak , aby mogły być wykorzystane w celowym i efektywnym działaniu.
U większości osób proces ten przebiega automatycznie. Słysząc rozmowę lub śpiew ptaka nasz mózg interpretuje te dźwięki jako mowę lub odgłosy zwierząt. W efekcie reagujemy na nie w odpowiedni sposób.
U osób, które mają Zaburzenia Przetwarzania Sensorycznego proces ten przebiega inaczej. SPD zaburza sposób, w jaki mózg tych osób interpretuje odbierane informacje, jak również ich reakcje na nie; emocjonalne, ruchowe, koncentrację i inne.
Wyróżnia się kilka rodzajów Zaburzeń Przetwarzania Sensorycznego. Każdy z nich możę powodować różnorodne, złożone zachowania.