Ułatwienia dostępu

Logo Unicef i Łódź

Gotowość Szkolna, czyli nasze dziecko idzie do szkoły

admin

admin

 Podstawą udanego debiutu naszego dziecka w środowisku szkolnym jest jego celowe i świadome przygotowanie do tego wydarzenia.

Pozytywne nastawienie dziecka do sytuacji rozpoczęcia nauki w szkole zależy od nas – dorosłych. Powinniśmy postarać się podkreślać pozytywne strony szkoły, unikając przenoszenia na malca naszych obaw; nie opowiadajmy w tym momencie dzieciom o naszych porażkach, niepokojach („jak byłem w twoim wieku…”).

Ważne :

Mówmy o tym, co jest atrakcyjne – dzieci zawsze są zaciekawione tym jak będzie wyglądało szkolne życie. Tę ciekawość warto podsycić.

Można z dzieckiem zrobić wycieczkę do szkoły, obejrzeć klasy, świetlicę, stołówkę, boisko, salę gimnastyczną, łazienki (po ustaniu epidemii oczywiście!).

Oswajamy z nauką:

Pokażmy dziecku, że uczenie się może być zabawne. Jest to bardzo szczególne zadanie dla rodziców uczniów rozpoczynających naukę. Wspólnie kupujcie podręczniki, pomoce i wyposażenie szkolne. Rozwiązujcie razem proste ćwiczenia. Może nagradzać się za wykonana prace „słoneczkami, „buźkami- to przyzwyczai nasze dziecko do bycia ocenianym.

Wzmacniajmy samoocenę naszego dziecka:

– Nie wysuwajmy nadmiernych oczekiwań („jak będziesz miał same „piątki i „szóstki to…).

– Nie przywołujmy wzorów do naśladowania („twój kuzyn jest zdolny bo gra na gitarze, pianinie, skrzypcach, harfie i jeszcze w piłkę nożną…”).

– Nie starajmy się przekazywać dziecku jakimi sami byliśmy świetnymi uczniami („jak ja byłam w klasie I to miałam same „piątki.”.).

– Zapewniajmy, że ważne jest aby samo znalazło swoją pasję.

 – Nie starajmy się zapewnić całego czasu zajęciami dodatkowymi („pójdziesz na judo, piłkę nożną, konie, balet, chór, język angielski, niemiecki, francuski, japoński, plastykę..”).

Zapewnij dziecku kontakt z kolegami

Dbajmy, aby dziecko spędzało dużo czasu z rówieśnikami – dziecko uczy się umiejętności nawiązywania kontaktów, rywalizacji.

Ostrzeżmy przed zagrożeniami, ale nie straszmy! Rozmawiajmy, omawiajmy sytuacje wynikające z życia codziennego, filmów.

Ważne są rozmowy o szkole i planowanie czasu

Nie podkreślaj, że wraz z rozpoczęciem się szkoły pojawiają się obowiązki.

Nie opowiadaj o szkole wyłącznie w superlatywach.

Nie mów „w szkole zrobią z tobą porządek”.

Zmień pory chodzenia spać i wstawania.

Podpiszcie, zaznaczcie wszystkie rzeczy dziecka.

Polecane Artykuły

PolishUkrainian

PRZERWA WAKACYJNA W PRACY PORADNI W DNIACH

24.07.23-06.08.23