Podstawą udanego debiutu naszego dziecka w środowisku szkolnym jest jego celowe i świadome przygotowanie do tego wydarzenia.
Pozytywne nastawienie dziecka do sytuacji rozpoczęcia nauki w szkole zależy od nas – dorosłych. Powinniśmy postarać się podkreślać pozytywne strony szkoły, unikając przenoszenia na malca naszych obaw; nie opowiadajmy w tym momencie dzieciom o naszych porażkach, niepokojach („jak byłem w twoim wieku…”).
Ważne :
Mówmy o tym, co jest atrakcyjne – dzieci zawsze są zaciekawione tym jak będzie wyglądało szkolne życie. Tę ciekawość warto podsycić.
Można z dzieckiem zrobić wycieczkę do szkoły, obejrzeć klasy, świetlicę, stołówkę, boisko, salę gimnastyczną, łazienki (po ustaniu epidemii oczywiście!).
Oswajamy z nauką:
Pokażmy dziecku, że uczenie się może być zabawne. Jest to bardzo szczególne zadanie dla rodziców uczniów rozpoczynających naukę. Wspólnie kupujcie podręczniki, pomoce i wyposażenie szkolne. Rozwiązujcie razem proste ćwiczenia. Może nagradzać się za wykonana prace „słoneczkami, „buźkami- to przyzwyczai nasze dziecko do bycia ocenianym.
Wzmacniajmy samoocenę naszego dziecka:
– Nie wysuwajmy nadmiernych oczekiwań („jak będziesz miał same „piątki i „szóstki to…).
– Nie przywołujmy wzorów do naśladowania („twój kuzyn jest zdolny bo gra na gitarze, pianinie, skrzypcach, harfie i jeszcze w piłkę nożną…”).
– Nie starajmy się przekazywać dziecku jakimi sami byliśmy świetnymi uczniami („jak ja byłam w klasie I to miałam same „piątki.”.).
– Zapewniajmy, że ważne jest aby samo znalazło swoją pasję.
– Nie starajmy się zapewnić całego czasu zajęciami dodatkowymi („pójdziesz na judo, piłkę nożną, konie, balet, chór, język angielski, niemiecki, francuski, japoński, plastykę..”).
Zapewnij dziecku kontakt z kolegami
Dbajmy, aby dziecko spędzało dużo czasu z rówieśnikami – dziecko uczy się umiejętności nawiązywania kontaktów, rywalizacji.
Ostrzeżmy przed zagrożeniami, ale nie straszmy! Rozmawiajmy, omawiajmy sytuacje wynikające z życia codziennego, filmów.
Ważne są rozmowy o szkole i planowanie czasu
Nie podkreślaj, że wraz z rozpoczęciem się szkoły pojawiają się obowiązki.
Nie opowiadaj o szkole wyłącznie w superlatywach.
Nie mów „w szkole zrobią z tobą porządek”.
Zmień pory chodzenia spać i wstawania.
Podpiszcie, zaznaczcie wszystkie rzeczy dziecka.